Juldukning

 
Idag var det dags för fotografering igen. Den här gången var det en juldukning som skulle göras och självklart var jag snabb att tacka ja! Julen är den tiden då det är tillåtet att verkligen dekorera, dekorera mycket. Samtidigt finns det mängder av material utomhus, såsom kottar, mossa, grenar med mera, som är jättefint att använda sig av och ger en effekt som inte behöver kosta några pengar alls.
 
Den här fotograferingen har gjorts på spekulation och vi håller nu tummarna för att något magasin vill köpa och publicera arbetet jag och Peter-fotograf har gjort. Vi själva blev iallafall mycket nöjda med resultatet och julstämningen är på topp just nu i mitt kök.
 
Dukningen är mycket naturinspirerad och man kan nästan säga att man får ett växande intryck. Först och främst har jag lagt ut en remsa med plast för att inte skada bordet av vätan. Sedan har jag successivt arbetat fram resultatet. Först kuddmossa, runda fina kuddar ska det vara. Hyacintlökarna har jag snott vanlig grönmossa runt och ställt ut direkt på plasten. Ståtliga amaryllis är stuckna i oasis i vanliga dricksgas. Se till att förstärka stjäken med en blompinne innuti så att du är säker på att den inte slokar. Sedan tog jag flera små snapsglas som jag satte ner röda rosor i, snyggt mot den gröna mossan. Även Ingrid Marie äpplenas röda ton förstärker julkänslan rejält. Lite enris och fyra ljus placerades ut med lagom avstånd. Snyggt och väldigt enkelt.  
 
Porslinet är privat och ihopsamlat från diverse auktioner och butiker. Har länge sparat på udda blåa tallrikar som jag tycker är fint att kombinera ihop även om dom inte har samma mönster. Kökshanddukarna med handbroderat monogram fyndades på myrorna och dom ihoprullade handdukarna som jag använt till servett är köpta på ICA- maxi.Glas på fot från miljögården, vattenglas i klarglas från oss på Vide och blått vattengals från Iittala.
 
Hittar du ingen mossa, kottar eller grenar under alla snö så finns det självklart tilll försäljning i butiken.
 
Hoppas ni får lite inspiration till juldukning av nedanstående bilder.
 
Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0