Pannacotta

Jag är så trött på all denna pannacotta, sa Catarinya förra veckan när hon inför helgen funderade på vad hon skulle bjuda sina gäster på för efterrätt.

Visst kan det vara så, men nog är det en lätt och smidig efterrätt att kunna förbereda och faktiskt få att se mycket med avancerad ut än vad den egentligen är...  Den här gjorde jag till min födelsedag.

Så här följer nu yttligare ett recept på en mumsig men uttjatad efterrätt.

Blåbärspannacotta!





Botten:

12 st digestivekex

75g smält smör



Fyllning:

3 tsk gelantinpulver eller 3 gelantinblad

3 dl vispgrädde

1 dl socker

250g blåbär (färska är alltid godare men det funkar med frysta med)

200g philadelphiaost



Smula kexen fint, smält smör och blanda ordentligt. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Grädda mitt i ugnen i 180 grader i ca 8-10 minuter, låt svalna.


Häll grädde och socker i en kastrull och sjug på svag värme tills sockret har löst sig. Rör i gelantinpulvret eller gelantinbladen som du innan blötlagt så dom blivigt mjuka. Se till att de löser sig i gräddblandningen. Låt svala något.


Mixa blåbären med en stavmixer till en pure, blanda med philadelphiaosten och vispa till en slät kräm, blanda ner i gräddsmeten och rör så det inte finns några klumpar, len och slät ska den vara. Häll i krämen i formen.


Låt pajen stå i kylen i minst 3 timmar så att den hinner stelna. Den går utmärkt att göra dagen innan om du vill vara extra effektiv..


Här har jag dekorerat med färska blåbär, björnbär och fikon. Blommor är alltid ett extra piff och gör det än med inbjudande :)



Lycka till!

Tack Linda för din inspiration...



Kommentarer
Postat av: Linda

Hahaha, det är så lite så, glad att jag kan hjälpa till=)

Nästa gång...prova moccatårtan, en riktig hit!

2012-02-11 @ 13:24:24
URL: http://aklejatrend.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0